neděle 14. dubna 2013

Na klíč l.

Nakličování. Vitamíny na klíč. Z hrsti semínek. Za tři dny jsou vaše.

 Už jsem to dlouho nedělala. Když jsem to dělávala, moc to nešlo. Zapomínala jsem proplachovat a když jsem si vzpomněla, už to bylo napůl suché nebo shnilé. No bodejť, nebyla vhodná nádoba. Teď jsem ale na jednu narazila v drogerii DM a její jednoduchý princip mě nadchnul a tak jsem si doma vyrobila ještě nenáročnější variantu - jak na výbavu, tak na finance. Jediné, co jsem pořídila, bylo plastové víčko v železářství za tři padesát Káčé - třílitová láhev od okurek už byla doma. Do víčka jsem vypíchala nažhaveným drátem nějaké ty dírky na větrání a snadnější cezení a mohlo se začít. Čočka byla za tři dny, mungo už na druhý den, varianta s tlustými šťavantými "červy" za pět dnů - ale ve tmě. (Pokud náhodou někdo stále neví, jak začít - stačí jen na dno lahve nasypat hrst semínek a nechat je přes noc namočené ve vlažné vodě. Ráno scedit a propláchnout, vodu vylít. A večer zase - to už se budou dít věci. A pak ještě několikrát, dokud červíci nebudou dlouzí tak akorát.)


Recept č. 1
Klíčkové rizoto, špaldoto, bulguroto, kuskusoto, quinoa.. (přibližně pro dvě osoby)
Připravte půl hrnku obiloviny (nebo jejich směsi), dle návodu nebo osobních zvyklostí. Nezapomnňte osolit a přidat trochu oleje.
Promíchejte 1 zakysanou smetanu s kečupem (nojo, no, ale nějaký kvalitní jako třeba Alnatura z DM nebo Rapunzel přece může být..?), trochu osolte a vmíchejte do ještě horké obiloviny.
Přihoďte, co máte rádi - nakrájenou zeleninu, osmahnutou nebo syrovou, podušené houby, kousky kuřecího masa, tofu, tempehu. Můžete posypat semínky - slunečnicí, sezamem, piniovými oříšky.. (lehké opražení dodá nový rozměr)
Ale hlavně - pořádnou kupu klíčků!
Promíchejte a dopřejte si dobré chutnání!

Recept č.2
Klíčkový salát, skoro stejná liga jako vlašák
Viz recept č.1. Nechat řádně vychladit a možná ještě trochu čersvě mletého pepře? 

Recept č. 3
"Hummus"
Dva hrnky klíčků. Několik lžic olivového oleje (začít dvěma a přidávat podle chuti a potřeby). Čtvrt lžičky soli. Aspoň jeden stroužek česneku a lžička citrónové šťávy. Podle chuti mletý pepř, kmín a papriku. Rozmixovat na hladkou pastu, mazat na pečivo - nejlépe celozrnné. (Úplně správně by se mělo receptu zúčastnit taky tahini - sezamová pasta, která se dá koupit nebo lehce vyrobit rozmixováním opražených sezamových semínek a oleje v poměru zhruba 6:1 - ale pomazánka je velmi jedlá i bez něj.)


Tento salát jen s klíčky a pekingským zelím

Za nakopnutí moc děkuji Krakulce!

Žádné komentáře:

Okomentovat